צוות המומחים של GFI חושף שמונה מגמות מובילות בתחום החלבונים האלטרנטיביים לשנת 2021.

אילו מגמות בעולם הפודטק יכבשו את צלחת הצרכנים בשנת 2021?
צוות המומחים של GFI זיהה שמונה מגמות בעולם הפודטק ובחדשנות מוצרים שיש לעקוב אחריהן השנה
- תחום הפרמנטציה עושה את הכניסה הגדולה שלו לשוק החלבון האלטרנטיבי.
2020 הייתה שנת דגל לפרמנטציה כטכנולוגיה מאפשרת של חלבונים אלטרנטיביים – בשנת 2019 הושקעו 274 מיליון דולר בתחום, ובשבעת החודשים הראשונים של 2020 הושקעו כבר 435 מיליון דולר. יחד, השקעות האלה מהוות 85% מסך מהמימון הכולל למגזר הטכנולוגי זה, אשר כובש נתח גדל והולך מההשקעות בתחום החלבון האלטרנטיבי.
בשנת 2021 נראה התרחבות מהירה של פרמנטציה כפלטפורמה טכנולוגית מרכזית עבור תעשיית החלבונים האלטרנטיביים. חברות כמו Quorn ו- Meati משתמשות בפרמנטציה של ביומסה על מנת לייצר כמויות גדולות של חלבון ביעילות ובמהירות. כמו כן, חברות משתמשות בפרמנטציה מדייקת כדי לייצר מרכיבים פונקציונליים הנמצאים באופן מסורתי במוצרים מן החי, באמצעות מארחים מיקרוביאליים כ”מפעלי תאים”.
חברת Perfect Day משתמשת בגישה זו ליצירת חלבוני חלב (למשל עבור גלידת Brave Robot), חברת Clara Foods לייצור חלבוני ביצים, ו- Impossible Foods לייצור heme – מרכיב ההיכר שלהם.
- הצרכנים טועמים לראשונה בשר מתורבת במסעדות.
בדצמבר הושק לראשונה העוף המתורבת של Eat Just במסעדת “1880” בסינגפור, והיה זמין לציבור הרחב תמורת 23 דולר. המוצר, שגדל בפרמנטור בנפח 1200 ליטר, מסמן את הופעתו הראשונה של בשר מתורבת למכירה. בינתיים, KFC רוסיה הכריזה על כוונתה להכניס לתפריט עוף מתורבת בהדפסה בתלת-ממד. אבני דרך כאלה ממחישות גם את הורסטיליות של התעשיה וגם את הביקוש הנרחב למוצריה.
אנו צופים כי בשר מתורבת יהיה זמין במספר קטן של מסעדות בינלאומיות בשנת 2021. הגדלת המימון הפרטי והציבורי עבור מו”פ ומסחור בשר מתורבת – כדוגמת המענק של הקרן הלאומית למדע האמריקאית בסך 3.5 מיליון דולר – עשויים להאיץ את לוחות הזמנים של התעשייה ולהרחיב את הפריסה הגיאוגרפית.
- קטגוריית הבשר מן הצומח מתרחבת מעבר להמבורגר.
עוף: בשנת 2020 הופיעו מוצרים חדשים רבים של עוף מן הצומח. סביר להניח ש- 2021 תביא עימה מבחר רב יותר של מוצרי עוף מבוסס-צמחים. דוגמה אחת שהרחיבה את זמינותם של מוצרים טריים במחירים סבירים, הייתה חברת Kroger שהרחיבה את קו המוצרים שלה Simple Truth Plant Based עם קציצות עוף ועוף טחון על בסיס צמחי.
בקרב קונים שאינם צורכים חלבון מן הצומח כיום, אלה שקונים עוף קונבנציונאלי הם בעלי הסבירות הגבוהה ביותר לנסות בשר מן הצומח. ואכן, מוצרי עוף מבוסס-צמחים עפים מהמדפים ברשתות אזוריות ומעבר לים.
בשר הודו: בשנת 2021 נראה את הבשר הצמחי ממשיך לתפוס מקום בשולחן חג ההודיה. עד היום ראינו יחסית מעט מו״פ או נסיונות מסחריים למכור בשר הודו מתורבת. קיימת הזדמנות ברורה לפיתוח הדור הבא של מוצרים המתחרים בטעם ובמחיר של בשר הודו קונבנציונאלי.
חטיפי בשר: חטיפי בשר מהווים עוד הזדמנות גדולה שעשויה להתפתח בשנת 2021. חטיפי בשר קונבנציונאליים נמכרים ב- 2.8 מיליארד דולר בשנה בארצות הברית, בחלוקה של 50/50 בין חטיפים מסוג ג’רקי (jerky) ופורמטים ואחרים. חטיפי בשר מן הצומח יכולים לנצל מגמות של חטיפים ומזון עתיר חלבון. דוגמאות לכך כוללות את הג’רקי הצמחי של Gardein ו- Krave ואת מקלות הבשר הצמחי של Leaf Jerky.
בייקון: צרכנים משוועים למוצר בייקון אלטרנטיבי זמין. ההשקות שבוצעו ב- 2020 כללו בייקון מן הצומח של Hooray Foods, בייקון מבוסס-תפטיר (mycelium) של Atlast, ובייקון מבוסס-קוג’י של Prime Roots. שנת 2021 עשויה להביא עימה חדשנות נוספת במוצרים והרחבה של קטגוריית הבייקון.
מאכלי ים: 2021 ראתה צמיחה משמעותית במוצרי דגים ופירות ים קפואים ומוצרים עם חיי-מדף יציבים. חברת Good Catch – יצרנית מובילה של דגים ופירות ים מן הצומח, התרחבה קמעונאית בשנת 2020. בינתיים, לחברות כמו Hooked היו סבבי מימון משמעותיים. משקיעים הממוקדים במאכלי ים והמתעניינים בקיימות של חקלאות ימית, מכירים בערכם של חלבונים אלטרנטיביים. הזרמת הון נוסף סייע בחדשנות מוצרית והגדלת היקף השוק.
בשר בקר וחזיר: המבורגרים ונקניקיות מהווים את המוצרים המובילים בבשר מן הצומח. עם זאת, יש הזדמנויות רבות לחדשנות בבשר בקר ובשר חזיר. אנו צפויים לראות עוד גדלים, טעמים ופורמטים – כמו פרוסות, בשר טחון מתובל, רצועות ותוספות לפיצה. דוגמאות מבוססות-צמחים כיום כוללות את הבשר הטחון המתובל של Ozo, הפפרוני של Yve, והקראמבל המתובל של Hormel (עבור B2B).
- שיפור בהיענות ובאימוץ מוצרי חלב מן הצומח.
גבינה: קטגוריית הגבינות מן הצומח בשלה לשינוי – 2.9% ממשקי הבית רוכשים גבינה על בסיס צמחי, לעומת יותר מ- 95% הרוכשים גבינה קובנציונאלית. אנו צופים חדשנות שתגביר את ההיענות לגבינה צמחית – הרחבות פורמטים כגון גבינה מגורדת, פרוסות, גבינה למריחה וגבינות רכות וקשות. בשנת 2020 הושקו מוצרים חדשים, בין היתר, על ידי Grounded Foods, Miyoko’s Creamery, Violife ו- Spero Foods. כמו כן Kroger ו- Trader Joe השיקו מוצרי מותג פרטי.
גלידה: גלידה היא אחת הקטגוריות מן הצומח המפותחות יותר. בשנת 2021 נראה התקדמות נוספת בשחזור החוויה של גלידה מבוססת-חלב. יש התרגשות משמעותית בקטגוריה זו סביב השימוש בפרמנטציה לייצור חלבוני חלב ללא פרה. חברת Perfect Day, למשל, משתמשת בפרמנטציה לייצור חלבוני חלב כמו קזאין ומי גבינה. חלבונים אלה משולבים עם שומנים צמחיים ומרכיבים אחרים להכנת חלב ללא בעלי חיים שניתן להשתמש בו בייצור גלידה.
בשנת 2020, Brave Robot, Graeter’s ו- Smitten השיקו מוצרים תוך שימוש במרכיבי Perfect Day.
בשנת 2020 היו גם השקות חדשות של מוצרים מן הצומח של Eclipse Foods, Salt & Straw,
ו- Ben & Jerry’s.
אנו צופים שחברות המפתחות מוצרי חלב על בסיס צמחי יתרחבו למספר קטגוריות, כגון גבינה, יוגורט, משקאות RTD (מוכנים לשתייה), חמאה, גלידה וחלב.
- קווי מוצרים מתרחבים כדי לענות על צרכים של סגנונות אוכל ויישומים שונים.
צרכנים משתמשים במוצרים מן החי עבור מאות ארוחות שונות, החל מכריכים ובוריטו ועד למרקים וחטיפים. אנו עשויים לראות עלייה בשימושים חדשים של מוצרים כדי להרחיב את הרבגוניות ואופן השימוש. תחום הארוחות המוכנות לאכילה וארוחות “על-הדרך” עשוי להתרחב כדי לספק מענה לרצון הלקוחות לנוחות. חברות עשויות לנצל את המגמות העולות בתעשיית המזון, כמו התחדשות של מזונות מנחמים ונוסטלגיים. קמפיינים שיווקיים חדשים יכולים להמחיש כיצד חלבונים אלטרנטיביים משתלבים באורחות החיים של צרכנים. חברות עשויות ליצור הקשרים לתרבויות וסגנונות מטבח נוספים, חברות עשויות גם למצב או ליצור מחדש מושגים עבור מוצרים לילדים ולמשפחות.
- המערכת האקולוגית של B2B בתחום החלבון האלטרנטיבי מקבלת הכרה ומשגשגת.
הביקוש לחלבון אלטרנטיבי צפוי להמשיך ולעלות על ההיצע. כדי לסייע בהיקף התעשייה, אנו נהיה עדים לסביבת B2B חזקה יותר. אנו צופים צמיחה בייצור מרכיבים וציוד, יכולת ייצור ועיבוד, קבלנות משנה ופיתוח כוח אדם. כמו כן נראה צמיחה גדולה בהשקעות בתשתיות כאשר יצרני חלבון אלטרנטיבי ישקיעו בציוד ומתקנים על מנת להרחיב את כושר הייצור.
- מרכיבים נוספים נכנסים לתחום החלבון מן הצומח.
כדי לענות על הביקוש, חברות בוחנות מקורות חלבון צמחי שונים ונוספים. 2021 תהיה שנה שבה יותר חברות (כגון NotCo ו- Climax Foods) יחדשו בתחום פיתוח מרכיבים ומיקור חלבונים. חברות יטייבו וייעלו את המרכיבים לתזונה, פונקציונליות, מחיר, טעם, מיקור ויישומים אחרים. אנו נרגשים במיוחד לגבי מיקור חלבון כתוצר משותף שעבר מיחזור משביח (side stream) ממגזרים גדולים קיימים כגון כבישת שמן ועיבוד ירקות. מקורות חלבון עיקריים כוללים חמניות, מש, תפוחי אדמה, אורז, עדשי מים (duckweed), חומוס, שעועית לבנה ( (navy bean, שיבולת שועל ופטריות.
- חברות בוחנות ערוצי הפצה חדשים וחדשניים.
ערוצים דיגיטליים הפכו להיות חשובים מתמיד עבור קמעונאות, שירותי מזון ומכירות ישירות לצרכן. שינוי זה יכול להועיל לחברות מתפתחות בתחום החלבון האלטרנטיבי, אשר עבורן תפיסת שטח מדף קמעונאי יכול להיות אתגר. ערוצים דיגיטליים מציעים לתחום החלבון האלטרנטיבי יתרון מובהק – צרכנים צעירים יותר המשתמשים יותר בערוצים דיגיטליים גם יציגו כוונת רכישה גבוהה יותר של מוצרים מבוססי-צמחים.
השינויים בעקבות מגיפת הקורונה יצרו טשטוש בין תחומי הקמעונאות, שירותי מזון ומסחר אלקטרוני. הכלאה זו מציעה הזדמנויות חדשות להניע ניסויים ובדיקות. בשנת 2021 ייתכן ונראה עליה בשילובים כמו סופרמרקט-מסעדה ( (groceraunts, קיוסק-בית קפה, ערכות של ארוחות, מוצרים “על-הדרך”, מטבחי רפאים, משלוחים מותאמי אפליקציות, מכולת עם אספקה ביתית או לנקודת איסוף (last-mile grocery fulfillment) ומשלוחים אוטונומיים. מוצרים צריכים להתמקד קודם כל טעם ובמחיר, אך הכנה מהירה וקלה, טריות, גמישות ויעילות באספקה עשויים לסייע למוצרים לשגשג בפרדיגמות הפצה חדשות.
רוצים להצטרף אלינו? אנו מחפשים כוחות חדשים – GFI Israel Careers